Babagan Gusti Allah
Ing
jagading pewayangan, Bathara Guru kang nguwasani jagad raya. Dheweke nguwasani
Tribawana, utawa telung jagad, yaiku Mayapada (dunia Dewa), Madyapada (dunia
manungsa), lan Marcapada (dunia Raksasa/Demit). Nalika iku Bathara Guru dadi
papan pangibadah lan papan pangungsen tumrap sakabehing titah ing jagad telu.
Bathara Guru kang nitahake jagad lan urip ing kono. Bathara Guru, utawa ing
agama Hindu diarani Siwa, sejatine Dewa Pangrusak alam semesta. Dewa, manungsa
lan raksasa nyembah marang dheweke kanthi manut, amarga yen ora disembah,
Bathara Guru bakal duka lan ngrusak jagad kabeh. Mula Bathara Guru kaanggep
Gusti Kang Maha Kuwasa.
Sawise
jagad wayang kena pengaruh agama Islam, banjur digawe silsilah sing jumbuh karo
agama Islam, yaiku manungsa pisanan ing donya yaiku Nabi Adam Alaihis Salam.
Dadi Bathara Guru dudu sing nitahake lan ngrusak jagad raya, nanging mung titah
biasa. Bathara Guru peputra Sang Hyang Tunggal, Sang Hyang Tunggal peputra Sang
Hyang Wenang, Sang Hyang Wenang peputra Sang Hyang Nurrasa, Sang Hyang Nurrasa
peputra Sang Hyang Nurcahyo, Sang Hyang Nurcahyo peputra Sang Hyang Sis, lan
Sang Hyang Sis iku putrane Nabi Adam Alaihis Salam. Dadi, sawise agama Islam
kena pengaruh ing jagading wayang, Bathara, guru sing asline Gusti Allah, malih
dadi titah biyasa, nglairake lan miyos.
Wayang
bisa mlaku, mlayu, obah, mabur, omong-omongan, nindakake samubarang, amarga
dimainake dening dalang. Wayang iku mung sak sumbangan gumantung apa sing
ditindakake dalang. Gathutkaca bisa mabur, marga saka dalang, Werkudara bisa
mlumpat adoh, marga saka dalang, Buta Cakil tansah mati perang kembang, marga
dalang. Saking pamanggih menika, kathah tiyang ingkang ngandharaken bilih
dalang punika kadosdene Gusti, utawi Gusti punika dados dalang.
Seiring
perkembangan jaman, ing jagad pewayangan muncul Wayang Sandosa utawa wayang
basa Indonesia. Wonten ing pagelaran wayang menika langkung saking gangsal
dalang, kadhang-kadhang saged dumugi sedasa, malah gangsal welas, amargi saben
paraga wayang dipunlakoni dening salah satunggaling dalang utawi juru main.
Wujud sanesipun pagelaran wayang ingkang dipunsebat pakeliran layar panjang,
inggih menika pagelaran dening tigang dalang ing satunggal layar. Mangkono,
wong kang nganggep yen Gusti iku kaya dalang iku ora bener, amarga Gusti Allah
iku kudu siji, nanging bisa uga akeh dalang ing sawijining pagelaran.
Panemune
tambah akeh yen Gusti Allah iku kaya tanggap wayang. Pagelaran wayang dumadi
lan bisa lumaku amarga digawe dening pananggap. Yen ora ana sing nanggapi, ora
bakal ana urip ing jagad pewayangan, mula sing nanggapi wayang kuwi Gusti
Allahe wayang. Nanging nyatane saiki ora mung siji sing nanggap wayang. Bisa
uga akeh wong, contone, desa nganggep wayang marang Rasulan, lembaga sing akeh
karyawan nganggep wayang, utawa kulawarga gedhe sing akeh anggota kulawarga
nganggep wayang. Dadi, ora bener yen panemu yen Gusti Allah kaya penjawab
wayang iku ora bener. Amarga Gusti Allah iku kudu siji, dene sing nanggapi bisa
dumadi saka akeh anggota.
Dadi
sapa sejatine Gusti Allah? Gusti Allah mung bisa dipercaya liwat piwulang
agama. Gusti Allah ora bisa ditandhingake, Gusti Allah ora bisa ditandhingake,
Gusti Allah ora bisa dibandhingake karo makhluk. Gusti iku ora bisa
ditandhingake karo Bathara Guru, Gusti ora bisa ditandhingake karo dalang, lan
Gusti ora bisa ditandhingake karo wong sing nglakoni wayang. Dadi, aja
mbandhingake Gusti Allah karo liyane.
Terjemahan
bebas dalam Bahasa Indonesianya :
Babagan Gusti Allah
Dalam
dunia wayang, Bathara Gurulah yang berkuasa di alam semesta. Ia menguasai
Tribawana, atau tiga dunia, yaitu Mayapada (dunia Dewa), Madyapada (dunia
manusia), dan Marcapada (dunia Raksasa/Setan). Saat itu Bathara Guru adalah
tempat meminta dan tempat berlindung bagi segenap makluk yang berada di tiga
dunia itu. Bathara Guru yang menciptakan alam semesta, dan kehidupan di
dalamnya. Bathara Guru, atau dalam ajaran agama Hindu disebut Syiwa, sebenarnya
adalah Dewa Penghancur Alam semesta. Dewa, Manusia, dan raksasa taat
menyembahnya, karena jika tidak disembah, Bathara Guru akan marah dan
menghancurkan dunia seisinya. Oleh karena itu, Bathara guru dianggap sebagai
Tuhan Yang Mahaesa.
Setelah
dunia wayang terpengaruh agama Islam, maka dibuatlah silsilah sesuai dengan
Islam, yaitu bahwa manusia pertama di dunia adalah Nabi Adam Alaihis Salam.
Sehingga Bathara Guru bukanlah pencipta dan penghancur alam semesta, tetapi ia
hanyalah makhluk biasa. Bathara Guru adalah putra dari Sang Hyang Tunggal, Sang
Hyang Tunggal putra dari Sang Hyang Wenang, Sang Hyang Wenang putra dari Sang
Hyang Nurrasa, Sang Hyang Nurrasa putra dari Sang Hyang Nurcahyo, Sang Hyang
Nurcahyo putra dari Sang Hyang Sis, dan Sang Hyang Sis adalah putra dari Nabi
Adam Alaihis Salam. Jadi, setelah Islam mempengaruhi dunia wayang, maka Bathara
guru yang semula adalah Tuhan, berubah menjadi makluk biasa, yang beranak dan
diperanakkan.
Wayang
dapat berjalan, berlari, bergerak, terbang, berbicara, berbuat sesuatu, karena
dimainkan oleh dalang. Wayang hanyalah sak derma hanglakoni apa yang
dilakukan dalang terhadapnya. Gathutkaca
bisa terbang, karena dalang, Werkudara bisa melompat jauh, karena dalang, buta
Cakil selalu mati dalam perang kembang, karena dalang. Dari pandangan ini,
banyak orang berpendapat bahwa, dalang
itu seperti Tuhan, atau Tuhan itu adalah Dalang.
Seiring
berkembangnya jaman, dalam dunia pedalangan, munculah Wayang Sandosa atau
wayang berbahasa Indonesia. Dalam pementasannya, dilakukan oleh lebih dari lima dalang, kadang-kadang bisa sampai
sepuluh, bahkan lima belas dalang, karena setiap satu tokoh wayang, dimainkan
oleh satu orang dalang atau peraga wayang. Muncul lagi bentuk pementasan wayang
yang disebut pakeliran layar panjang, yaitu pentas tiga dalang dalam satu
layar. Dengan demikian yang berpendapat bahwa Tuhan itu seperti dalang, adalah
tidak benar, karena Tuhan itu harus satu, tetapi dalang bisa banyak dalam satu
pementasan.
Berkembang
lagi pendapat bahwa Tuhan itu seperti penanggap wayang. Pementasan wayang itu
terjadi dan bisa berjalan karena diciptakan oleh penanggap. Tanpa penanggap,
tidak akan ada kehidupan dalam dunia wayang, sehingga sang penanggap wayang
itulah Tuhannya Wayang. Namun pada kenyataannya sekarang, penanggap wayang itu
tidak hanya satu. Bisa banyak orang, misalnya satu desa menanggap wayang untuk
Rasulan, instansi yang terdiri banyak pegawainya menanggap wayang, atau suatu
keluarga besar yang terdiri dari banyak anggota keluarga menanggap wayang.
Maka, tidak benarlah pendapat yang mengatakan bahwa Tuhan itu seperti penanggap
wayang. Karena Tuhan itu harus satu, sedangkan penanggap bisa terdiri dari
banyak anggota.
Lalu
siapa sebenarnya Tuhan itu? Tuhan itu hanya dapat diyakini melalui ajaran
agama. Tuhan tidak bisa dibandingkan, Tuhan tidak bisa diibaratkan, Tuhan tidak
bisa disamakan dengan makhluk. Tuhan tidak bisa diibaratkan dengan Bathara
Guru, Tuhan tidak bisa diibaratkan seperti dalang, dan Tuhan juga tidak bisa
diibaratkan seperti penanggap wayang. Maka, janganlah sekali-kali membandingkan
Tuhan dengan sesuatu yang lain.